"Björn"

Jag ska berätta lite om björn. Det finns mycket björn. Björn kan dels vara ett djur. Men det kan också vara ett namn.


Djurbjörn
Bland djurbjörnarna finns det många sorter. T ex: isbjörn. Panda. Brunbjörn. Grizzlybjörn m.m. Jag ska berätta lite om björnsorterna.


Isbjörn: Isbjörn är vita och lever bland isen och snön. Många tror att det går isbjörnar på dem svenska gatorna. Det är fel. De som tror det är oftast inte svenskar utan folk som inte ens har varit i Sverige. De har det som fördom att de tror det om Sverige fast det inte är sant. Isbjörn äter fisk som de tar ur vattnet. De kan vara farliga.


Panda: Panda lever i Kina. De äter bambu. Det finns inte så mycket bambu och det är ett problem. Dem (pandorna) riskerar att svälta ihjäl. Panda är svart och vit. När de är små så är de jättegulliga. Om man googlar på pandaungar kan man själv se. Det finns jättepanda och vanliga panda.


Brunbjörn: Det är den vanligaste sorten i Sverige. Dem bor i skogen. Dem är bruna. Dem gillar blåbär. På vintern sover de i sitt ide. De kan vara farliga om de blir arga. Ser man en björn ska man leka död. Björn kan ibland döda andra djur. De som har djuren som brunbjörnarna dödar kan bli arga och vilja skjuta brunbjörnarna. Det får man men inte hur som helst."


Hahaha, skönt :P
Taget från

http://www.maritbergman.net/index.php?page_id=40


Kommentarer

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback