Ang. artikel i cosmopolitan

image241

Förresten, på tåget i morse satt jag och läste senaste numret av Cosmopolitan. Dom hade skrivit en artikel om män i grupp, som jag fann ganska intressant.

Efter att jag läst klart artikeln undrade jag varför man inte pratar mer om sådant, till exempel i skolan. För även om det är väldigt få människor som verkligen gör de här sakerna, så kan själva principen; då grupptrycket får en att göra saker man egentligen tycker är dåligt, väcka tankar och kanske leda till diskutioner. Diskutioner som kanske kan få folk att öppna ögonen för sådana saker, få folk att våga stå emot. 

Det stod mycket om killgrupper med starka ledare som kan få de mer passiva killarna att göra de mest sjuka sakerna.
Det känns som att samhället blundar lite för sånt här, som att, "men låt pojkarna vara, det är klart att våra pojkar inte bara skulle gå och våldta någon! Det finns sjuka människor men man ska inte dra alla för en kam".

Och nej, det är klart att man inte ska dra alla för en kam. Det är både orättvist och fel. Men man ska inte var för naiv heller. Jag har sett grupper med helt normala killar - verkligen jättegulliga och trevliga i övrigt - övertala varandra att göra saker som om vilka de senare sagt "jag är så jävla sjuk i huvudet ibland... Men det enda jag är rädd för är att förlora mina vänner"

Samtidigt så behöver det ju verkligen inte vara svårt att ta ställning och göra någonting åt det här. Jag minns att en killkompis en gång berättade för mig att hans kompis brukade tafsa på tjejerna i hans klass. Jag blev nästan chockad och kommer ihåg att jag sa "men gud, varför gör ni inte något då, ni är ju hans kompisar?" För liksom, lyssnar han på någon så är det ju på dom.
Några veckor senare berättade den här killen att en gång när han sett sin kompis... In action, så att säga, så hade han sagt "men shit, kan du inte lägga ner nån gång? Fattar du inte hur jävla barnslig du är som gör sådär?" Det hade lett till att flera killar i gänget hade vågat säga till, och den här killen hade skärpt till sig.

Aja, nu känner jag att jag börjar snacka lite för mycket. Men det jag vill få fram är, att man borde börja prata mer om sånt här i större sammanhang. Kanske är jag orättvis som pekar ut killar - för det är ju inte bara killar som gör saker på grund av grupptryck, men det var just det jag fått upp ögonen för idag.

Kanske borde jag skriva en bok i stället för att lassa massa snack på er. Men jag tycker att man borde göra något åt det här.

Kommentarer
Postat av: Nettis

Men visst var den där artikeln intressant?

Postat av: Julia

Jaa ... Det var den

2007-07-07 @ 16:52:11
URL: http://www.enjulia..blogg.se

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback