Jag = Jeanette och Julia (som dampar lite just nu)

Igår såg jag på filmen Säg att du älskar mig, för er som inte sett den handlar den om en tjej som blir våldtagen av sin killkompis två kompisar.
Då ämnet kom till domstol försökte advokaten antyda på hennes klädsel, det han syftade på var ungefär "hon hade kortkort kjol och string, fick hon inte skylla sig själv?"


Detta gjorde mig upprörd, just för att sådant faktiskt förekommer på riktigt, i vardagen, utan att någon egentligen bryr sig.

Till exempel så blir vissa nästan självklara mobboffer bara genom sin klädstil. Det spelar ingen roll om man alltid är  positiv, rolig att snacka med och har världens skönaste humor, klär man sig alternativt i svart är man en EMO och förtjänar skit.
Så ska det inte behöva vara. Bara för att man har såna kläder tror folk att man sitter och tycker synd om sig själv hela dagarna och skär sig i handlederna. Folk verkar även tycka att de har rätt att kalla en för taskiga saker. Och man ska inte behöva må dåligt för att han klär sig så.

Även fjortisar - vem här har aldrig kallat någon för fjortis?
Men egentligen, vad definierar en fjortis? Är det att man har KSSS-munkiströjor och idomin? Eller är det att man super och flörtar med många killar samtidigt? Och varför kan den här personen tänkas bete sig så?

Jag är nog känslig för sådant där, jag kan känna mig lite besvärad av att folk kategoriserar människor efter hur man ser ut, vad man gillar, vad man har för bakgrund med mera. Det är personligheten som räknas. Även om personen kallar sig själv för till exempel blatte så skulle det ta emot väldigt mycket för att jag skulle säga det.

I sexan brukade jag och mina kompisar säga att vi var nördar. Vi var dom som sade "Tyst!" i klassrummet för att vi ville lära oss, vi var dom som inte brydde oss om att smälta in. Vi trodde att vi klassades som det så vi började säga det själva. Men vi blev ju fortfarande stötta då andra sade det. Så även om en person själv kallar sig fjortis, nörd, blatte eller EMO, ger det andra tillstånd att göra det?

Man ska få klä sig hur man vill utan att läggas i fack. Man ska få ha hur korta kjolar man vill utan att någon ska peta på en för det. Man ska kunna klä sig i svart utan att någon ska kalla en för EMOskabb. Och hudfärg - även om man har mörk hy ska man inte behöva bli kallad för ett ord som betyder "slav".

Människor måste lära sig att tänka på vad orden betyder innan de använder dom.

För egentligen, vad definierar en fjortis?
Vad är en slampa? Och varför kan en person bete sig slampigt?
Vad definierar en EMO?
Och hur beter sig en nörd?


Kommentarer
Postat av: Jessica

Asså visst man ska få kunna ha på sig vad man vill utan att läggas in i fack som ni kallar det. Men ändå en hiphop:are tillexempel dom klär sig efter musik stillen, en nörd eller en fjortis har ingen musik att klä sig efter men ändå. EMO klär sig efter sin musik. Nördar o sånt kanske klär sig efter sina intressen, där av stillen.

Postat av: JOZO

ojsan, de blev fel..¨märkte inte att den ändrade till syrrans blogg 0:)

2007-03-18 @ 17:19:22
Postat av: Julia

Hur kan man klä sig efter sin musik? :P

2007-03-18 @ 17:20:35
Postat av: evelina

säg att du älskar mig är så jävla dålig. sämsta skådiarna ever!

2007-03-18 @ 19:48:22
URL: http://delightful.blogg.se
Postat av: Julia

Håller med om att vissa av skådisarna var väldigt dåliga, men huvudpersonen spelade rollen bra (det är ju egentligen en tolkningsfråga)

Men det var ju en bra film i och med att alla tog åt sig av den tycker jag.

2007-03-19 @ 16:32:06

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback