Julia, med hjärnan fortfarande kvar i skolan.

För ungefär tre miljoner år sedan gick de som skulle komma att utvecklas till människor från välja ledare efter styrka till att välja ledare efter intelligens. Från att ha satt sin tillit på den som skrämde alla rivaler med sin styrka, började man inse att en del situationer inte löstes av att vara stark, att alla problem inte knäcktes av att man slog på dom.

Men ibland känns det som att utvecklingen har fört människan tillbaka till det som övergavs för över tre miljoner år sedan.


Jag läste en gång om någon som sagt att de som ständigt jagar efter makt är de som minst förtjänar den. Och att de personer som faktiskt skulle kunna hantera större auktoritet sällan är sådana personer som vill kämpa för att få den.

Och jag tycker att det känns som att den personen har en viss poäng.


Okej, jag är just nu ganska "Hej, jag läser om världskrigen på SO:n". Men jag stör mig. För ju mer jag läser, desto mer bekräftat blir det för mig; man behöver inte vara klok. Man behöver inte vara en bra människa, och man behöver inte ha rätt för att få makt.


Allt man behöver är massamassamassa vapen. Och allt man behöver göra är att skrämma människor tills de inte längre vågar göra motstånd.


Visst utspelade sig världskrigen för över femtio år sedan. Men om man ser sig om så händer samma sak, än idag. På platser vi aldrig varit på, för människor vi aldrig ägnat våra tankar åt. Och det är hemskt. Och jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om hur hemskt det är och hur fel det är att ingen tänker på det, och att man efter allt som hänt fortfarande kan tro att (ännu mera) vapen ska kunna stilla ett land som redan ligger i spillror, (lär sig människan aldrig av sina misstag?) men det tror jag inte att jag ska göra ... idag i alla fall.


(Så det är väl bäst att jag slutar skriva nu, innan jag börjar göra det)


Men aa, jag vill bara fråga en sak till er som orkat läsa allt. Hur är det med vårat egna samhälle, skulle ni säga att vi väljer ledare efter intelligens, eller efter styrka?


Kommentarer
Postat av: Karl the king

Allt som behövs egentligen är ju en Julia och Jeanette med en Brakzooka var så har vi fått oss ett tredje värdls krig i skol korridoren..

2007-09-07 @ 22:35:10
Postat av: Julia

Ja, fast jag och Jeanette behöver inga Brakzookas för att äga vår korridor 8)


Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback