Höst och musikal och instrumentdilemman

Hej bloggen. Det var skamligt länge sen jag verkligen skrev här. Nu har vi fördjupningsvecka med musikhustimmar och höst med gula och orangea löv. Jag gick bredvid Philip idag och så puttade jag in honom under ett träd för att ta ett kort på honom där, i det gula, men min dumma mobil har fått funktionshinder och ville inte ta kort. Någon dag ska jag sno pappas kamera och bara fota allt.

Fördjupningsvecka är kul. Vi ska göra en musikal. Det är kul. Hela estet, ettorna, tvåorna och treorna har delats upp i olika grupper och jobbar med musik, kulisser, manus och agerande. Jag är i musikgruppen, vilket innebär ensemble hela dagarna. Wihoo! Vi är i tre ensemblegrupper med ettor, tvåor och treor blandade. Ursprungligen skulle jag spela bas i "balladgruppen" men jag slank lite smidigt in i "abbagruppen" som körare.
Då återstod bara ett problem. Jag är så grymt otränad i halsen, så jag lyckas inte ta i på ett snyggt sätt. Det resulterar i att jag inte tar i alls. Så nu har eftermiddagen gått åt till uppdrag "få tillbaka min sång". Det är en process som kan ta en eller ett par dagar och går ut på att jag drar upp stereovolymen på max och bara går och skriker. Nu har jag träningsverk i halsen. Naajs.

Jag känner mig lite flummig i mitt skrivande just nu, jag följer med i texten på låten som spelas i mitt rum med ett öra. Det är Winnerbäck, Vatten under broarna. Winnerbäck passar på hösten. Speciellt den här skivan, den är liksom både kall och varm på en och samma gång.

I vilket fall som helst, är jag inte bara flummig just nu. Jag är lite förvirrad också. Jag har ett dilemma.

På estet får man som kanske bekant välja att få lektioner i två instrument. Jag hade lite funderingar över vad jag skulle välja, jag har ju spelat bas förut så har en liten grund i det, men jag har alltid velat vara bra på att spela piano.  Mina valda "instrument" blev till slut i vilket fall som helst sång och piano, men strax efter att jag valt det började min syster lära mig spela gitarr. Det var kul. Jag satt i flera timmar åt gången. Det var mitt liv i någon vecka. Pianot stod bortglömt ute i vardagsrummet men kvar var viljan att kunna spela bra på det. Jag valde inte om.

Idag på en av rasterna satt vi ute i det stora rummet i musikhuset tillsammans med min ensemblelärare Joel. Vi pratade lite allmänt med honom och så började han fråga mig om hur mycket jag spelat bas förut. (Jag har spelat en del bas på ensemblen) Jag berättar om lektionerna med Rolle i åttan och nämnde showerna, och så säger mannen att jag borde satsa på basen för att jag har begåvning, nån bra fingermekanik eller vad det var, och skulle kunna bli riktigt bra. Att jag borde ta vara på det.

Jag vill ta vara. Men jag vill spela piano och gitarr också. Och jag vill sjunga, och att kunna spela trummor vore inte helt fel. Jag tror inte att estet är bra för mig.



Ibland är jag glad att jag inte kan rita eller dansa.

Kommentarer
Postat av: emmmma

haha alltså julia du är faktiskt grym på bas. byt ditt andrainstrument då? du har det i blodet. asså jag ser sånt. paul är ju min man så jag ser sånt.

Postat av: Karin

Det är ju så sjukt jobbigt det här när man är bra på allt! Jag har precis samma problem!

2008-10-07 @ 23:11:05
Postat av: Karin

Förresten, du kan väl pröva att lirka lite?

"Ja min syster fick ju ha tre instrument..." dadada "det vore ju grymt om man kanske kunde få lite blablabla"

Använd din kvinnliga list!

2008-10-07 @ 23:12:29
Postat av: Mattsin

Hmm... svårt att veta vad jag tycker du ska göra faktiskt. alltså, om du skulle vara tvungen att välja, och inte kunde lirka med lärarna. Men alltså, om du skulle vara tvungen att välja.

Du är bra på bas, och jag gillar när du spelar bas. Det var liksom så jag lärde känna dig. Men jag vet att du vill spela piano. Och trummor också för den delen.

Men trummor blir nog knepigt, eftersom du inte har egna, och det är ändå inte särskilt praktiskt att sitta och spela trummor hemma i vardagsrummet XP (om du inte har digitaltrummor, men det vill du inte ha, det tar ju bort själva känslan och spelglädjen! :O)



Men, asså, det här med att försöka få ha tre instrument. visst, det är ju kul och så, men det är ju liksom lättare att faktiskt verkligen bli bra på det man gör, om man inte har så många.. Det är så mycket att hålla igång annars. Tyvärr. MEn liksom, såhär, Rickard var näst bäst i sin klass på både trummor, gitarr och piano. Han var inte bäst i något, men näst bäst i typ allt. har jag hört. så tjaa, det finns för och nackdelar med allt, you know :P

2008-10-09 @ 23:59:47
URL: http://www.achancetobreathe.blogspot.com
Postat av: Anonym

PIANO ! var kvar som min pianomate ! :)

du har sääkert en stoor begåvning i det med !!

2008-10-15 @ 22:09:47

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback