Sommarplaner

Ååååa jag kom att tänka på en sak. Verkligen inse en grej. På riktigt.

Snart är det sommarlov. Det är nästan bara en vecka kvar. Och det är så...

Konstigt. Surrealistiskt. Fantastiskt.

Och med denna tanke kom flera andra. Jag kom att tänka på alla mysiga saker jag vill göra i sommar. Det hela började med att jag tänkte på när vi sov hos Louisa i vintras. När hela Torö var så mörkt som om solen slocknat och vi såg på film på Louisas liggfåtölj tills Finnen somnade för femte gången. Och så tänkte jag på Torö och att det är fint och så tänkte jag på i lördags när vi hittade det bästa badstället evvah men inte badade. Och så tänkte jag att det vill jag göra i sommar. Allihopa. Det var mys.

Jag gillar er.
 
Och jag tänkte på att grilla. Bara blanda till lite apelsinsaft i en glaskanna och ställa på ljusa utemöbler och sitta ute i kvällssolen med korv som fortfarande är lite för varm sen grillen och sedan busa vidare.

Jag tänkte på att sitta på Mias brygga i bikini tills solen gått ned och man egentligen fryser häcken av sig, men ändå sitter kvar för att det är så mysigt. Sen springa upp till huset med gåshud över hela kroppen och hoppa i mjukiskläder, fortfarande lite blöt så att det kladdar mot huden (jag vet att detta förstörde härligheten i denhär fantasin men man måste vara realistisk! Det SKULLE kladda) och burra in sig under ett täcke och garva i några timmar till.

En annan grej. Solkräm och saltvattensbadad hud. På klippor på ringvägen och sen på cykel iklädda shorts när det börjar blåsa in mot kvällen.

Och så tänkte jag på kvällssol och filtar och saltpåverkat hår. Gyllene sken, flera stycken under varje filt som lutar sig mot varandra och vatten. Vatten som glittrar och bländas så man nästan inte vill kolla på det. Tian kanske. Jag såg några sitta där så en gång. De verkade ha det mysigt tills alla började spy. Denna händelseutveckling hör dock inte till min vision.

Åka ut med båten. Öar i skärgården, tält, brasa. Grillkorv på pinnar. Radio med bra musik. Glida runt på luftmadrasser på vattnet. Ta upp madrasserna på land och ligga där och sola. Använda myggmedel.

Och kajen i Burgsvik. Grönt, iskallt vatten som man måste hoppa i flera gånger om dagen (såklart), och som man faktiskt börjar tycka är helt okej - ja, man slutar i alla fall skrika - efter fjärde ihoppet. Cykling på det ljusgrå sommarvarma asfalten till affären för att skaffa dillchips vars smak infekterar ens käft resten av kvällen, blir det så i år?

Studsmattan står framställd på min framsida och väntar på dagar under eklöven med iste och alldeles för många glassar, och godis som ramlar ur påsen och studsar med när någon får för sig att börja hoppa. (För nej, vi hoppar inte på studsmattan. Oftast. Vi sitter på den och vi ligger på den. Hoppa kan man göra när man är död)

Nu orkar jag inte skriva mer (och ni orkar inte läsa mer). Jag nöjer mig med att dra en slutsats.

Jag vill ha sommarlov.

(Nu)

Kommentarer
Postat av: Anonym

hihi

Postat av: Lisa

Jag vill oxå ha sommarlov och alla de där mysiga sakerna som du tar upp :)

Och ja tycker att vi ska försöka ta oss till gotland eller något sånt, skulle vara så mysigt :)

2009-05-26 @ 19:36:32
Postat av: Anonym

i sommar ska vi bada på torö massor!

2009-05-27 @ 22:39:14
Postat av: Julia

Vem är det som vill bada på Torö massor?

2009-05-27 @ 23:34:42
URL: http://enjulia.blogg.se/

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback