Det är nu allt händer

Det är så skönt när man kommer in i den känslan då man går runt och är sitt eget universum, och kan titta på andra och tänka "jaha", formulera en rolig mening om det hela i huvudet och sedan gå därifrån. Avstånd till allt.

Avstånd till allt som är, allt som hänt och allt man gjort fel. Vem minns sånt om fem år ändå? Avstånd till alla tankar och människor som inte bidrar till ens lycka. Som bara tar men inte ger något.

Alla gör misstag. Alla tappar fotfästet. Inte alla hittar tillbaka. Långt ifrån alla hittar något bättre. Jag är så himla glad att jag gjort det. Allt är nytt. Vad livet handlar om, hela känslan som går genom alla timmar alla dagar och sedan stannar kvar för alltid i minnet, allt handlar om vad man fokuserar på. Varför ska man då fokusera på något negativt?

Nu ligger fokus på en nystart. Nu ligger fokus på allt bra jag har och allt bra som ska hända. Inte perfektion, inte storslagenhet - vardagsglädje. Den största lyxen ligger inte i att ha tillgång till en massa dyra grejer eller kläder utan i att ha tillgång till vänner som gör att man känner sig glad i magen. Vänner som kan göra en lunch till en fest. Eller en tågresa. Som gör det lättare att andas utan att kräva något tillbaka. Som fattar utan ord.

Självkänsla handlar inte om att representera sig själv enligt reklamens alla taktiker och dra hem betalningen genom uppskattningsbiljetter att tapetsera sina väggar med, självkänsla handlar om att avguda sig själv no matter what. Det handlar om att skippa "ohherregudherregud såhär kan man inte se ut bland folk", kunna garva och tänka "hörrudu detdär var ju inte så himla najs kanske" åt en grådassigt morgonutseende. Att med noga dragen linje till schitzofreni kunna uppskatta sitt eget sällskap. Uppskatta sin egen bild i spegeln, uppskatta vad man tycker, uppskatta sina tankar. Trivas själv, trivas med sig själv.

En ny era börjar nu. Och visst borde jag med dessa oerhört vackra predikningar bli präst? I vilket fall som helst. Det är så skönt när man inser sånthär.

Och jag vill bara upptäcka ny musik hela tiden, för varje gång jag sätter igång något gammalt så känns det som om allt börjar om igen.

Kommentarer

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback