Fredag kväll som egentligen skulle blivit något helt annat blev ... något helt annat

Kvällen igår, som representerar många människor i min omgivning i sina nötskal:

Släktmiddag hos min farbror. Smörgåstårta och kaffe och choklad, trevligt, men jag ska vidare och se på Idol med Olivia och Jeanette så jag måste på något sätt höja min stämma över övrigas (min familj i ett nötskal = ingen syl i vädret om man inte skriker) och klargöra "jag tänkte dra mig hemåt, tack för att jag fick komma, det var trevligt". Efter en timmes försök lyckas jag i alla fall.

Ska hämta Jackie hos Lena. Står i hallen och pratar med Lena som sitter i vardagsrummet. Klockan börjar närma sig nio och vi har kommit in på ett samtalsämne som känns viktigt för mig, om en person som jag bryr mig mycket om och vill hjälpa (mig i ett nötskal). "Du kan ju sätta dig ned om du vill", säger Lena. "Neej, då kommer jag inte komma härifrån", skrattar jag. Mycket naivt.

En timme senare (nej, jag hade inte kommit därifrån) ringer pappas mobil, som jag lånat. Det är min storasyster, och hon är väldigt upprörd. Hon frågar vart jag är och säger att hon rymt från släktträffen för att hon var sur. Okej. Fem minuter senare dimper hon ned i soffan (där jag således hamnat) och berättar upprört att hon kommit i diskussion med två ganska konservativa släktingar om homosexualitet. Diskussionen hade spårat och hon hade av princip gått därifrån. Min syster är bra. Och sig själv i ett nötskal.

Vi har suttit och pratat i två timmar till (varför blir det alltid så med Lena? Lena i ett nötskal) när pappas telefon ringer igen. Jeanette tror att jag är Karin. "Hej, det är Jeanette... Alltså, Julia skulle ha varit här för två timmar sen, vi har ringt henne men hon svarar inte ..." "Hej Jeanette" "Är det du?! Vart är du?"

Jeanette hade inte haft sin mobil på (Jeanette i ett nötskal) och jag hade inte tänkt på att hon inte skulle ha det (jag i ett nötskal) och Jeanette och Olivia hade kommit på att oj, Julia skulle varit här för en timme sen och blivit lite oroliga. (Bra kompisar i ett nötskal) Vi bestämmer att vi ses i morgon i stället helt enkelt och lägger på.

Så satt vi kvar där till klockan ett, när Seven Eleven stängt dörrarna om mina kärt värderade brownies och Jackie alla samtalsämnen i alla fall var halvt igenompratade.

Det är skönt att ha en storasyster som pratar och tänker som en och en gudmor som lyssnar på det.

Kommentarer

Kommentera:

Jag heter:
Kom ihåg mig

MSN:

URL:

Min kommentar:

Trackback